6 Ιαν 2010

Περί τέχνης...

Τι είναι αυτό που ανεβάζει ένα ανθρώπινο έργο από το επίπεδο της απλής δημιουργίας σ’ αυτό της τέχνης; Δεν μιλάω για τη διάκριση ανάμεσα στην τεχνική, που επιχειρεί να αναπληρώσει κενά της φύσης όσον αφορά τις ανάγκες του ανθρώπου, και την τέχνη, που μιμείται με οποιονδήποτε τρόπο τα υπάρχοντα ήδη στη φύση –μια διάκριση που έχει γίνει κιόλας από τον Αριστοτέλη. Εννοώ εκείνο το απροσδιόριστο στοιχείο που διαθέτουν κάποια έργα, τα οποία δεν δημιουργήθηκαν για να καλύψουν συγκεκριμένες πρακτικές ανάγκες του ανθρώπου, ανταποκρίνονται ωστόσο σε ουσιαστικές πνευματικές και συναισθηματικές του αναζητήσεις.
Τι είναι αυτό που μετατρέπει ένα μουσικό έργο από απλή σύνθεση ήχων σε καλλιτεχνικό δημιούργημα; Τι είναι αυτό που προβιβάζει μια φράση από απλό λεκτικό σύνολο σε ποίηση; Τι είναι αυτό που κάνει την αφήγηση μιας μικρής ή μεγάλης ιστορίας να εγγράφεται στο χώρο της υψηλής πεζογραφίας; Τι είναι αυτό που προάγει μια ζωγραφιά ή έναν γλυμμένο όγκο από τυχαία ανάμειξη χρωμάτων ή απλή απεικόνιση σε έργο εικαστικής τέχνης; Τι είναι αυτό που αναβαθμίζει μια εικόνα από την απλή τεχνική επεξεργασία του φωτός και της σκιάς για την αναπαράσταση μιας πραγματικότητας στο επίπεδο της καλλιτεχνικής φωτογραφίας; Τι είναι αυτό που καθορίζει ότι μια χειρονομία, ένα βήμα, ένα άλμα, μια κάμψη ή ένα τάνυσμα του σώματος δεν συνιστά απλή κίνηση αλλά χορευτική τέχνη; Τι είναι αυτό που οδηγεί μια θεατρική παράσταση ή μια ταινία κινηματογραφική από την απλή αναπαράσταση μιας υπόθεσης στη σφαίρα της τέχνης; Κι ακόμα, τι είναι αυτό που μετατρέπει ένα κτήριο από απλό κτίσμα σε αρχιτεκτονικό δημιούργημα;
Θέλησα να θίξω τους περισσότερους τομείς της καλλιτεχνικής δημιουργίας όχι από διάθεση πλατειασμού, αλλά με στόχο την αναζήτηση του κοινού παρονομαστή τους. Μια μονολεκτική απάντηση προκύπτει σχεδόν αβίαστα σε όλα τα προηγούμενα ομοιογενή ερωτήματα: συγκίνηση. Είναι το στοιχείο εκείνο που συν-κινεί τον ψυχικό ή και τον πνευματικό κόσμο των ανθρώπων μπροστά σ’ ένα έργο τέχνης. Ένα στοιχείο που αναταράσσει ή καταπραΰνει, ξεσηκώνει ή καθησυχάζει, θυμώνει ή παρηγορεί, ενθουσιάζει ή θλίβει, προκαλεί ή κατευνάζει, αναλύει ή συνθέτει, οργανώνει χαοτικές σκέψεις ή διαλύει πεποιθήσεις, αντικρούει ή ενισχύει θέσεις, διατυπώνει επιτακτικά ερωτήματα ή προτείνει πειστικές απαντήσεις. Η συγκίνηση που προκαλεί ένα έργο είναι το τεκμήριο της ένταξής του στο στερέωμα της τέχνης
Με ιδιαίτερη προσοχή προσπάθησα να αποφύγω έννοιες που δημιουργούν όρους απεύθυνσης, όρους δηλαδή που υποδηλώνουν στενό προκαθορισμό των δεκτών του καλλιτεχνικού μηνύματος. Σ’ αυτή την επικοινωνία αυστηρά συγκεκριμένος είναι μόνο ο πομπός, αλλά αυτό ενδιαφέρει, κυρίως, την ιστορία και τη βιογραφία. Το ίδιο το μήνυμά της όμως κάποια στιγμή χειραφετείται από τον πομπό του. Η υποδοχή και οι συνθήκες αυτής της επικοινωνίας είναι ρευστές μέσα στο χώρο και το χρόνο, γι’ αυτό και σχετικές. Οι συνθήκες ζωής μιας κοινωνίας, οι κανόνες, οι ανάγκες και οι προσδοκίες της αλλάζουν διαρκώς. Όπως, επίσης, οι άπειρες διαφοροποιήσεις –όσες και οι ατομικότητες– μεταξύ των δεκτών ενός καλλιτεχνικού μηνύματος δεν επιτρέπουν την ενιαία αντιμετώπισή τους, παρά μόνο την ταξινόμησή τους σε ομάδες τοπικές, χρονικές, παιδευτικές, πολιτισμικές, ίσως και οικονομικές.
Είναι προφανές ότι αφήνω έξω από τον προβληματισμό μου τα σημεία εκκίνησης και τις προθέσεις των δημιουργών. Δεν τις γνωρίζω, δεν μπορώ να τις γνωρίζω και, μάλλον, δεν επιθυμώ να τις γνωρίζω. Αλλά και προσπερνώ επίσης τις προϋποθέσεις αποδοχής και αποκωδικοποίησης του μηνύματος ενός έργου τέχνης. Θεωρώ τον εαυτό μου τυχαίο αποδέκτη αυτού του έργου και διερευνώ μόνο το αν και πόσο ασκεί κάποια επίδραση πάνω μου. Η επικοινωνία μου με τον όποιον καλλιτέχνη είναι μόνο έμμεση, ενώ η κοινωνία μου με το έργο του άμεση. Η ένταξή μου σ’ ένα ενιαίο ομαδικό κοινό είναι περιστασιακή, συγκυριακή και όχι πάντα εξασφαλισμένη ή αυτονόητη. Οι διερωτήσεις μου λοιπόν αφορούν το καλλιτεχνικό έργο αυτό καθεαυτό.
Ένα έργο τέχνης μιλάει και καταφέρνει να επικοινωνήσει μαζί μου. Μου προσφέρει τη δυνατότητα να συν-κινηθώ μαζί του και ν’ απομακρυνθώ από κάπου ή να κατευθυνθώ προς κάπου. Μισεί την ακινησία και το τέλμα μου. Με κινητοποιεί. Κινεί την ψυχή και το πνεύμα μου σε βάθος και ύψος και εύρος, που ήταν για μένα άγνωστα πριν το γνωρίσω. Πάντοτε όμως με την αδιόρατη αίσθηση ότι αυτή η κίνηση δεν είναι μοναχική. Γι’ αυτό και μίλησα για συν-κίνηση. Το καλλιτεχνικό δημιούργημα με βελτιώνει, με εμπλουτίζει και, προ πάντων, με συν-τροφεύει. Εν τέλει, με αλλάζει. Ένα έργο υψηλής τέχνης δεν με αφήνει ποτέ όπως ήμουν πριν την επαφή μου μ’ αυτό.
Με αυτό το κριτήριο, διαισθητικά δηλαδή και εκ του αποτελέσματος, διακρίνω το απλό έργο από το καλλιτέχνημα.

πηγή: http://pomfolyges.blogspot.com/2009/08/1.html

Ας γίνει κάποια συζήτηση πάνω στο θέμα, θα ήταν ενδιαφέρον...

6 σχόλια:

N.Y.X.T.A. είπε...

Έλεγα λοιπόν ότι ένα απλό έργο αποκτά την ιδιότητα του έργου τέχνης τη στιγμή που προκαλεί στον αποδέκτη του μια συγκίνηση –ας την ονομάσουμε αισθητική, χάριν ευκολίας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η ψυχική και πνευματική αυτή συγκίνηση έχει μεταφυσική προέλευση. Είναι στοιχείο που ο άνθρωπος ανά τους αιώνες το έχει προσεγγίσει και μελετήσει με επιμονή φιλοσοφικά και επιστημονικά. Έχει δηλαδή ήδη αναδειχθεί ότι υπάρχουν κανόνες και χαρακτηριστικά που μπορούν να ορίσουν ένα καλλιτεχνικό έργο. Ωστόσο δεν είναι αυτή η πλευρά που με απασχολεί. Αφού δεν είναι εφικτό, ίσως ούτε και επιδιωκτέο, να εντρυφήσουν όλοι οι άνθρωποι σε θεωρητικές αισθητικές αναζητήσεις, πιο πολύ με ενδιαφέρει το πώς οι «αδαείς στην τέχνη» άνθρωποι μπορούν να την διακρίνουν, να την αναγνωρίσουν και να απολαύσουν την προσφορά της.
Είναι πολύ σπάνιες οι φορές στις οποίες κάποιο έργο τέχνης λειτουργεί ως τέτοιο με τρόπο τυχαίο και ακούσιο. Αντιθέτως, υπάρχουν προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες βιώνεται η καλλιτεχνική συγκίνηση. Πρωταρχική αλλά και βασική συνθήκη αποτελεί η δεκτικότητα που θέλω και μπορώ να επιδείξω μπροστά στο εκάστοτε έργο. Εννοώ ότι χρειάζεται να θέλω να δω, να θέλω ν’ ακούσω, να θέλω να παρατηρήσω, να θέλω να σκεφτώ για να διακρίνω το στοιχείο της τέχνης. Άρα, είναι αναγκαίο να ενεργοποιήσω τις αισθήσεις, αλλά και την ψυχή και το μυαλό μου για να έρθω σ' επαφή με την τέχνη. Παράλληλα, είναι απαραίτητο και να μπορώ να την προσεγγίσω. Ένα έργο τέχνης αποτελεί μήνυμα. Χρειάζομαι συνεπώς κάποια εργαλεία που θα με βοηθήσουν να το αποκωδικοποιήσω πρώτα και στη συνέχεια να το κρίνω. Τα εργαλεία αυτά τα αποκτώ σιγά-σιγά και γίνονται όλο και πιο αποτελεσματικά με τη συχνότερη επαφή μου με τις διάφορες μορφές τέχνης. Όσο πιο πολύ διαβάζω, τόσο επαρκέστερος αναγνώστης γίνομαι, όσο πιο πολύ θεώμαι, τόσο καλύτερος θεατής γίνομαι κ.ο.κ. Με άλλα λόγια καλλιεργώ την αισθητική μου παιδεία.
Έτσι φτάνω εκεί που ήθελα να καταλήξω. Δεν μπορούμε να διαμαρτυρόμαστε για το αισθητικό επίπεδο ενός λαού και την ελλιπή ή στρεβλή επαφή του με την τέχνη, αν δεν φροντίζουμε την ανάλογη παιδεία του. Δεν έχουν όλοι στη διάθεσή τους τις ευκαιρίες και τη δυνατότητα να προσεγγίσουν εντελώς μόνοι την τέχνη. Όλοι όμως διαθέτουν την ικανότητα να το κάνουν στις κατάλληλες συνθήκες. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα μπορεί να τις παράσχει. Όχι βέβαια με κάποια μαθήματα «καλλιτεχνικών» και «μουσικής» που συχνά ισοδυναμούν με «διδακτικές» ώρες περιφρονημένες και από τους εκπαιδευτικούς και από τα παιδιά. Η βιωματική μέθοδος είναι η πιο παραγωγική σε όλους τους τομείς της παιδείας, πολύ περισσότερο όμως στην αισθητική παιδεία.
Επαναλαμβάνω ότι αυτό που με προσελκύει κάθε φορά σε επικοινωνία με την τέχνη είναι η επίμονη προσδοκία μου να βιώσω ξανά την υψηλή συγκίνηση που αυτή προσφέρει. Αν ένα εκπαιδευτικό σύστημα μπορεί να προσφέρει στα παιδιά μερικές μόνο τέτοιες συγκινήσεις στη διάρκεια της φοίτησής τους, τότε έχει επιτύχει έναν σημαντικότατο στόχο.

Ανώνυμος είπε...

Αυτή η συγκίνηση που λες ονομάζεται απορία.Ένα έργο τέχνης δεν υπάρχει κατά τη γνώμη μου.Δεν υπάρχει τέχνη.Υπάρχουν "πόρτες", κατασκευάσματα, οργανώσεις ροπής, συγκεντρώσεις, ερμηνείες, πλαίσια, χρόνος, διαφορά, πηγές, ρήγματα, πράξεις, πλέγματα κ.α.
Όταν πας να θέσεις σε μία λέξη τόσες πολλαπλότητες πλαισίων δημιουργείς ένα χάρτη.Που δεν παύει να είναι ένας χάρτης [τέχνη ,τέχνη].Ή ακόμα και [τέχνη, σε λίγο θα γίνει τέχνη].Σε άλλες περιπτώσεις [Αν τέχνη, ξεχασμένη τέχνη].Πως φτιάχνεις χάρτες;
Τα περίεργα της τοπολογίας...
Λες οτι υπάρχουν κανόνες και χαρακτηριστικά πόυ μπορούν να ορίσουν ένα καλλιτεχνικό έργο.Πες μου ένα.
Επίσης αν όλοι είχαν την παιδεία (τι είναι αυτό); να προσεγγίσουν την τέχνη που εννοείς πιστεύεις πως δεν θα υπάρξει μία τέχνη που πάλι δεν θα μπορεί να προσεγγιστεί;Και έτσι ο όρος παιδεία αποκτά τον όρο παιχνίδι.
Ποιός ο σκοπος του παιχνιδιού;Που;Πως;

Ανώνυμος είπε...

ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΙΩΝΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ''ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΤΕΧΝΗ''. ΚΑΙ ΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟ ΠΑΜΕ ΚΑΙ ΛΙΓΟ ΠΑΡΑΠΕΡΑ ΕΝΑ ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΘΕΜΑ ΑΛΛΑ ΣΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ''ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟ ΚΑΙ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ?''.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΟΡΙΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΤΕΝΧΗΣ(ΚΑΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΛΛΟΙ) ΙΣΩΣ Ο ΠΙΟ ΣΩΣΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ''Η ΤΕΧΝΗ ΕΙΝΑΙ Η ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟ, ΜΕΣΩ ΚΑΠΟΙΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ''.ΟΜΩΣ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΤΙ ΜΕΓΕΘΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ? ΑΝ ΕΧΕΙ ΤΟ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΔΥΝΑΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΔΛΔ ΑΥΤΟ ΤΟΥ 1 ΑΤΟΜΟΥ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΤΕΧΝΗ?
ΟΤΑΝ ΕΝΑ ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ ΦΕΥΓΕΙ ΑΠΟ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΥΤΟΝΟΜΟ ΚΑΙ ΑΠΟΚΟΜΕΝΟ ΑΠΟ ΑΥΤΟΝ. ΜΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΛΟΓΙΚΗ ΚΑΙ Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΠΟΜΠΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΔΕΚΤΗΣ ΚΑΙ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΑΝΑΦΕΡΕΙ Ο ΟΡΙΣΜΟΣ. ΚΙ ΑΝ Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΚΑΦΚΑ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΕΙ ΠΟΤΕ, ΚΙ ΑΝ ΕΙΧΕ ΜΕΙΝΕΙ ΜΙΑ ΣΤΙΒΑΔΑ ΑΠΟ ΚΙΤΡΙΝΙΣΜΕΝΑ ΧΑΡΤΙΑ ΔΕΝ ΘΑ ΗΤΑΝ ΤΕΧΝΗ? ΕΙΝΑΙ Η ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑΤΩΝ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΤΑ ΟΝΟΜΑΣΟΥΜΕ ΤΕΧΝΗ?
ΜΗΠΩΣ ΤΕΧΝΗ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ Η ΠΡΩΤΟΛΕΙΑ ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ?
ΜΗΠΩΣ Η ΕΙΛΙΚΡΙΝΙΑ ΤΟΥ ΓΕΓΟΝΟΤΟΣ ΟΤΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΚΑΝΕΙ ΤΕΧΝΗ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ, ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΗ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΕΙ ΚΑΠΟΙΟ ΚΟΙΝΟ. ΓΙΑΤΙ ΙΣΩΣ ΤΕΛΙΚΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΜΑΣ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ, ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΤΡΙΠΤΙΖ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ, ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΚΘΕΤΕΙ ΤΟΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ.
ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΜΙΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ ΠΑΡΑ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ,ΚΑΙ ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ.

Ανώνυμος είπε...

to keimeno proerxetai apo anadimosieysh apo allo blog...apla htan aformh gia sizhthsh.

Υπατία η Αλεξανδρινή είπε...

Κρίμα που δεν άφησες κάποιο σημείωμα στην πηγή της αναδημοσίευσης. Θα μπορούσε να γίνει μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση -έστω και εκ των υστέρων. Η διάθεση τουλάχιστον υπήρχε, όπως φαίνεται και από την επόμενη ανάρτησή μου, που αναδημοσιεύεις εδώ ως πρώτο σχόλιο!
Ελπίζω σε επόμενη συνάντηση...
Καλή συνέχεια στις προσπάθειές σας!

Υπατία η Αλεξανδρινή είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.